ilmu tuhan panuh kejutan,
pelik dan mengelirukan fikiran,
hanya yang berfikir dapat pelajaran,
dengannya kau mampu selamatkan kawan,


Friday

kecilnye diri aku...


Tak tau kenapa…tapi aku rasa sedih dan aku rasa hina….

Mungkin sebab bila aku terfikir tentang hina nye aku ni….

Tengoklah bila time aku keje katering satu hari tu…aku angkat pinggan orang…nak tambah nasi pon aku amikkan……ankat barang tu…angkat barang ni…..tambah kan air dalam cawan….

Bila aku tolong kakak sedare aku niaga lak….kau bayangkan nasi yang aku bawak bekal dari rumah tu…aku kene letak bawah kat lantai sebab nak sorok…tak cntik kedai tu bila aku letak plastik makanan kat atas meja…tu makan yang mak aku masak oh…sedih aku….

Bila aku terlintas yang syurga tu bawah tapak kaki seorang ibu….ko bayang kan kaki mak ayah korang kat muka korang….hina kan…..hina sangat aku….

Bila aku tolong sedare aku….dia ada sorang lagi pekerja….aku ni just macam kuli….pasal buat tu buat ni…aku…..yang tu aku tak kisah tapi cara menyuruh…..aku relak je pasal aku ni bukan kaki marah…lagi pon aku rasa tak patut pon aku nak marah bende kecik…..matang sikit ah…..

Ada lagi….bila orang menyuruh aku macam kuli batak dia…padahal bayar gaji aku untuk keje lain….hina gila aku rasa…..tapi tak pe untuk masa skang…

Hati aku selalu kata…hidup bagai roda…buat masa ni biar ko kat bawah pasal ko bnyk lg tenaga….lepas ni kau akan naik macam yang dirancang……insyaallah….kata ni lah yang selalu menguatkan aku…..haha

Nanti…..bila dah berjaya…aku akan ingat perasaan ni…supaya aku takkan sesekali merendah kan orang bawahan aku…..macam mana dalam prs….aku tak suka merendah2kan ahli yang lain…pasal aku tau diorang ada perasaan…macam aku

Bisalah kehidupan….tapi…aku suka perasaan yang merasakn diri aku hina pasal aku rasa makin dekat dengan allah….nikmat ibadah makin terasa pasal aku tau aku ni hina je….hamba je…ape je yang aku mampu…bukan nye kaya pon…

Perasaan ego dan sombong diri memang dari sekolah menengah pon aku dah kikis dan tak de dalam diri…..oklah….

Cuma berdasarkan perhatian yang aku buat kat sekeliling….aku nak bagi nasihat buat yang baca….jangan ko letak perasaan ego,sombong ngan dengki……kalau ada…aku jamin ko takkan bahagia….percayalah….pasal aku dah lama perhatikan kehidupan orang yang ada 3 sikap tadi……..kalo rasa bahagia pon…mungkin dia je yang perasan…tapi dia buat orang yang dia sayang tak pernah bahagia….

Huh….seksa sebenarnya bila kita ingat orang yang kita sayang bahagia ngan kita tapi sebenarnya dia tak pernah pon bahagia…..

Last peringatan untuk korang….hormat dan sayangilah mak ayah korang selagi mana diorang masih ada….kalo dah mati…..tak de lagi pengganti yang boleh ko sayang dan hormat macam mak ayah korang….

No comments:

Post a Comment